Sunday, July 11, 2021

Wajib Tahu ! Kenapa Kita Perlu Ambil Vitamin C Setiap Hari

 
Vitamin C
Badan kita tidak dapat menyimpan Vitamin C  kerana sifatnya yang mudah larut air. Maka kita perlulah menggantikan bekalan Vitamin C  setiap hari sama ada dengan pemakanan atau pun supplement.

Kalau korang nak tahu Vitamin C  juga tak disimpan dalam jumlah yang besar dalam badan. Any lebihan akan dikumuh melalui air kencing. Sesetengah haiwan Mamalia seperti arnab, lembu dan kucing berupaya menghasilkan vitamin C nya sendiri.

Sekali tengok gambar kat atas macam kelakar tapi itulah kenyataannya tau.

kes covid 11/7/2021
kes covid 11/7/2021

Bila sebut Covid, ramai antara kita mengaitkan ia dengan keperluan Vitamin C. Immune System yang lemah berkait rapat dengan Vitamin C . Nak tahu kenapa ?

1. Tubuh kita tidak boleh menghasilkan Vitamin C dengan sendiri.

2. Tubuh kita akan kehilangan Vitamin C semasa melakukan aktiviti harian.

3. Vitamin C dalam badan akan menyusut apabila kita berada dalam keadaan tertekan (stress).

4. Bagi perokok, kandungan Vitamin C dalam badan mereka sangat terjejas kerana 1 batang rokok mampu memusnahkan 50-100mg Vitamin C dalam badan.

5. Pil perancang dan ubat tahan sakit juga mengurangkan kandungan Vitamin C dalam badan.


6. Ibu Hamil yang mengalami masalah anemia digalakkan mengambil Vitamin C.

Ok, disebabkan tak semua Vitamin C  yang kita makan tu dapat diserap oleh badan secara total. Jadi, Vitamin C  Sustained Released yang diperkenalkan oleh Shaklee ni bertindak melepaskan sejumlah keperluan untuk badan secara berperingkat. 

Vitamin C

Maknanya, ianya tidak akan dibazirkan melalui penyingkiran oleh badan. HEBAT kan ?

Secara keseluruhannya, Vitamin C  Shaklee memberi beberapa manfaat utama kepada pengamalnya:

1-Membentuk kolagen

2-Peningkatan sistem imun badan

3-Mencantikkan kulit

Vitamin C yang terkenal sebagai antioksida semulajadi, mampu melindungi sel-sel daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas.


Mereka yang kekurangan Vitamin C , tidak boleh menggantikan kolagen di dalam badan mereka. Akibatnya, pelbagai jenis tisu dalam badan menjadi rosak dan ini membawa kepada pelbagai penyakit.


Oleh itu, kita haruslah memastikan agar sumber Vitamin C  harian kita mencukupi bagi menyokong kesihatan badan.

betul ke betul ?

Baca juga : Manfaat Vitamin C Shaklee





0 Comments:

Post a Comment