Cara merawat HB rendah

Ramai ibu yang hamil mengalami masalah HB rendah.

Mesti korang semua tertanya-tanya kan sebab apa terjadinya HB rendah ini?

Ada juga yang merasa stress setiap kali buat antenatal check up sebab kena sound dengan nurse yang garang ( Kakika yeeee pernah kena )


Ada juga yang terfikir-fikir apa lah sebab dia kena HB rendah ni. dan mencari cara merawat HB rendah, betul tak?


Tau tak kenapa jadi HB rendah ni ?

Penyebab HB Rendah

Kekurangan gizi: Kekurangan zat besi dalam tubuh boleh mempengaruhi sintesis hemoglobin dan menyebabkan anemia di mana sel darah merah dalam kadar yang lebih kecil tanpa pigmen merah – hemoglobin.


Ketidakmampuan untuk Menyerap Besi


Kehilangan Darah: Kadar hemoglobin biasanya turun kerana kehilangan darah dari pendarahan yang teruk. Mereka yang mengalami masalah kedatangan haid yang terlalu banyak mungkin juga menderita kadar hemoglobin rendah. Terdapat juga kes dari penderma darah.


Menurunkan Produksi Sel Darah Merah: Keadaan ini akan menyebabkan pesakit menghidapi leukemia, psirosis, hipotiroidisme, dan penyakit ginjal. Jumlah hemoglobin mungkin akan berkurang akibat penggunaan ubat tertentu, seperti mengubati infeksi HIV dan kanser.


Penghancuran Sel Darah: Ada keadaan yang tertentu, terdapat penghancuran berlebihan sel darah merah dan mengakibatkan penurunan jumlah hemoglobin. Antara penyakit yang terhasil dari masalah ini adalah Anemia dan talasemia.


Anemia: Zat besi adalah komponen utama dalam sel darah merah yang menghantar oksigen ke seluruh badan bagi memastikan kelangsungan hidup dan apabila sel darah merah kurang daripada paras normal (kurang daripada 12-15 mg/dl), wanita itu menghadapi risiko anemia paling umum iaitu kekurangan zat besi.


Ia mungkin berlaku disebabkan badan kekurangan zat besi akibat diet tidak seimbang, penyerapan rendah, kesan sampingan ubat tertentu, genetik misalnya penyakit talasemia, kehilangan banyak darah terutama akibat haid dan kehamilan.


Faktor lain penyebab anemia boleh juga diakibatkan pengambilan gizi tidak seimbang, hemoglobinopathy (keganjilan hemoglobin dalam darah), kehilangan darah akibat ulser perut dan buasir serta parasite.


Cara Merawat HB Rendah:

Tingkatkan pengambilan makanan yang kaya dengan zat besi seperti ayam, sayur hijau, kekacang, hati, bijirin penuh, buah-buahan kering seperti prun dan kismis, tembikai, labu, bijan dan tauhu.

Dalam kebanyakan kes, doktor akan mengesyorkan pengambilan pil zat besi tambahan untuk merawat anemia.

Golongan berisiko anemia juga boleh mempertimbangkan pilihan zat besi tambahan dengan salutan perasa untuk melindungi rasa logam.

Bagi meningkatkan keberkesanan dan mengurangkan kesan rencatan, ibu-ibu disyorkan agar mengambil zat besi, folat, kuprum dan zink tambahan bersama makanan.

Selain itu, pengambilan vitamin C membantu meningkatkan serapan zat besi manakala teh dan kopi mengurangkan kadar serapan jika diambil satu atau dua jam sebelum mengambil zat besi tambahan.

Dalam kes anemia serius dan mengancam nyawa, wanita mungkin perlu dimasukkan ke hospital, menjalani pemindahan darah dan suntikan zat besi.

Justeru wanita hendaklah sentiasa memastikan kesihatan darah mereka dengan melakukan ujian darah apabila merancang untuk hamil, semasa hamil sert empat hingga enam minggu selepas melahirkan anak.

Mereka boleh mengekalkan kecergasan masing-masing dengan mengambil sejumlah zat besi yang secukupnya daripada makanan dan pemakanan tambahan bagi membantu meningkatkan paras hemoglobin darah.

Jangan lupa mendapatkan bantuan perubatan serta-merta jika menghadapi simptom anemia.

Tidak dinafikan bagi ibu-ibu yang bekerja adalah amat sukar mendapatkan zat besi secara mentah, begitu juga dengan vitamin C yang berfungsi kepada tubuh badan untuk menyerap zat besi dengan mudah kerana terikat dengan masa.


Makanan diambil sekadar perlu atau untuk alas perut jika berada di tempat kerja.


If korang nak tau, Shaklee telah menghasilkan VITA-LEA yang boleh membantu pesakit daripada terus mengalami HB rendah dan vitamin yang mampu menyerap khasiat VITA-LEA itu dengan lebih cepat.




VITA-LEA


Sebagai penambah tenaga segera ~ memberikan kecergasan pada tubuh da kekuatan mental, justeru dapat membantu sistem memori dan fokus kepada pembelajaran serta pekerjaan seharian.


Sebagai pelengkap nutrisi ~ sangat baik kepada individu yang tidak mengamalkan pemakanan secara seimbang seperti pengambilan sayur yang berlebihan yang tidak seimbang dengan protin, sebagai contoh vegetarian dan anemia.


Memberikan keupayaan dalam sistem produktif ~ Amat sesuai untuk remaja yang sedang membesar.


Meningkatkan metabolisma ~ Sebagai pembantu di dalam stimulasi metabolisma dan melambatkan proses penuaan.


Elemen penting pada sel tubuh ~ Menyedaiakan asas nutrisi, memastikan sel hidup, pertumbuhan sel baru, membantu proses pembesaran, pertumbuhan rambut, otot, kulit, kuku dan hormon. Juga menjaga kesihatan tirod.


Melindungi Organ ~ melindungi fungsi buah pinggang, jantung dan hati.



* VITA-LEA sangat sesuai untuk ibu-ibu yang baru bersalin sebagai penambah tenaga segera serta memulihkan kesihatan dalam tempoh yang singkat jika dibandingkan dengan vitamin yang lain.



VITA-C 



Bagaimana Vita-C bertindak?

1) Membentuk Kolagen

Ia merangsang pembentukan kolagen. Kolagen adalah sebatian asas otot, tisu, gusi,     rangka dan tulang rawan. Oleh itu ia mampu mempertingkatkan kedut dan     menghalang otot dari menjadi lembik.


2) Memperbaiki Simptom Pendarahan

Kekurangan Vitamin C adalah penyebab gusi berdarah, lebam di kulit, pemulihan kecederaan yang lambat, kulit kering, ruam dan kulit kasar.


3) Peningkatan Sistem Imun

Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, serta membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman. Ia juga mampu membantu mengukuhkan sistem imun, mempertingkatkan alergi hidung dan kulit, asthma. Apa yang menarik ia turut berfungsi untuk menyingkatkan waktu pemulihan dan mengurangkan simptom selsema.


6) Memperbaiki Insomnia

Dengan menganbil Vit-c secara konsisten, ia boleh membantu menyelesaikan masalah insomnia, stress serta masalah-masalah berkaitan mental seperti murung dan resah.


7) Mengekalkan Kolestrol yang sihat.

Vit-C ini mampu membantu mengurangkan kolestrol dan tekanan darah, mengeklakan kapilai darah yang sihat, menghindarkan arteriosclerosis, thrombus, menghalang pendarahan dalaman, hidung berdarah serta pendarahan dalam otak dan gusi.



Untuk sebarang info, pertanyaan dan konsultasi info, hubungi:



Kika Mohd

Shaklee Business Leader

Tel: 010-3538384

http://shakleecbj.wasap.my

FB : http://facebook.com/@bykikamohd

Comments

Popular posts from this blog

Bernam Nature Hut , “private campsite” yang menarik di Tanjung Malim Perak

decor dari?

Pengalaman camping bersama anak anak di GG Retreat - Kika Mohd